dkmedier
dknyt
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
DK Debat

Cepos: Udlicitering af togdrift kan spare 700 mio. kr. om året

En ny analyse fra Cepos viser besparelsespotentiale på 700 mio. kr. om året ved fuld udlicitering af den danske togdrift
6. JUL 2017 11.47

En ny analyse gennemført for Cepos viser, at der er et samfundsøkonomisk potentiale på 700 mio. kr. om året ved at sende hele den danske togdrift i fri licitation.

- Der er ingen saglige grunde for fortsat at friholde dele af driften eller udskyde det med henvisning til signalproblemer eller særlige hensyn til DSB, siger analysechef i Cepos, Otto Brøns-Petersen.

Han foreslår på baggrund af analysen, at der bør lægges en køreplan for at få togdriften i udbud i klumper, så alle strækninger kommer i udbud inden for en kortere tidshorisont, og man samtidig kan indhente erfaringer undervejs.

- Der skal sikres armslængde mellem DSB og politikerne ved, at selskabet privatiseres og udover at udlicitere driften bør statens investeringer i baner og materiel revideres, så der kun investeres, hvor der er et klart samfundsøkonomisk overskud. Det gælder blandt andet de tvivlsomme investeringer i banen til Billund og forbindelsen ved Vejle Fjord, siger analysechef Otto Brøns-Petersen.

Læs hele analysen her

Analysen er gennemført for CEPOS af tidligere direktør for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Finn Lauritzen.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.